چگونگی خروجی گرفتن در فتوشاپ

چگونگی خروجی گرفتن در فتوشاپ


منبع: ستاره

6

1398/8/17

22:07


یکی از مهمترین اصول در پایان هر پروژه، خروجی گرفتن در فتوشاپ است. اصلی که اگر از آن اطلاعاتی نداشته باشید ممکن است زحماتی که ماه‌ها برای یک پروژه کشیده‌اید، در یک چشم به هم زدن، نقش بر آب شود. این نوشتار سعی کرده است مقدمه‌ای بر این اصول را برای شما بازگو کند.

چگونگی خروجی گرفتن در فتوشاپ


ستاره |
سرویس تکنولوژی -
یکی از مهمترین اصول در پایان هر پروژه، خروجی گرفتن در فتوشاپ است. اصلی که اگر از آن اطلاعاتی نداشته باشید ممکن است زحماتی که ماه‌ها برای یک پروژه کشیده‌اید، در یک چشم به هم زدن، نقش بر آب شود. این نوشتار سعی کرده است مقدمه‌ای بر این اصول را برای شما بازگو کند.

بخش اول: خروجی گرفتن در فتوشاپ از فایل‌های ویدئویی

هنگامی که در پایان پروژه، از صحت کارهایی که باید انجام می‌دادید، اطمینان حاصل کردید و از آن‌ها راضی بودید، نوبت به گرفتن رندر (rendering) می‌رسد تا به‌وسیله آن یک فایل ویدئو را به عنوان خروجی کار ایجاد نمایید. این کار را می‌توانید از مسیرهای مختلفی که در زیر ارائه شده است انجام دهید.

مسیر اول:

چگونگی خروجی گرفتن در فتوشاپ از فایل‌های ویدئویی

مسیر دوم:

چگونگی خروجی گرفتن در فتوشاپ از فایل‌های ویدئویی

چگونگی خروجی گرفتن در فتوشاپ از فایل‌های ویدئویی

مسیر سوم:

چگونگی خروجی گرفتن در فتوشاپ از فایل‌های ویدئویی


اما با انتخاب هر کدام از روش‌ها برای شروع پروسه رندر، درنهایت یک کادر برای شما باز خواهد شد، که در این کادر مواردی وجود دارد که در ادامه هر کدام را به تفصیل توضیح خواهیم داد. به تمام موارد دقت کنید چراکه هر کدام می‌تواند روی کیفیت و سایز فایل خروجی تأثیرگذار باشد.

رندر گرفتن


Name:
در این قسمت نامی برای فایل ویدئو خروجی خود انتخاب کنید. بهتر است این نام، یک نام لاتین باشد.

Select Folder: در اینجا محلی را برای ذخیره‌سازی ویدئو انتخاب کنید.

Create New Subfolder: با فعال نمودن این گزینه، یک پوشه به مسیر ذخیره‌سازی شما افزوده خواهد شد و در پایان، فایل در آنجا قرار خواهد گرفت.

Export Encoder: این قسمت از کادر پیش رو این امکان را به شما خواهد داد تا از ویدئو خود در دو حالت، رندر بگیرید. با انتخاب هر یک از گزینه‌ها، تنظیماتی فرا روی شما پدیدار می‌شود که در ادامه راجع به هر کدام صحبت خواهیم کرد.

Export Encoder در فتوشاپ


Adobe Media Encoder:
در این حالت شما به فتوشاپ خواهید گفت که از پروژه شما، یک فایل ویدئو خروجی بگیرد. از این رو تنظیمات ظاهر شده به شرح زیر خواهد بود:

Adobe Media Encoder در فتوشاپ


Format:
از رایج‌ترین فرمت‌های استفاده شده در صنعت فیلم و تلویزیون DPX یا Digital Picture Exchange است. H.264 فرمت دیگری است که در دیوایس‌های مختلفی نظیر تلویزیون‌ها، تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها و همچنین سایت‌هایی همچون یوتیوب، برای نمایش ویدئو بکار گرفته می‌شود.

Preset: این منو شامل تعدادی از گزینه‌های کارآمد است. هنگامی که شما یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید، تنظیمات در زیر این منو بسته به گزینه انتخاب شده تغییر می‌کند، هر چند شما می‌توانید هر یک از این تنظیمات را به‌صورت دستی تغییر بدهید.

Size: در این قسمت می‌توانید یک اندازه فریم ویدیویی مناسب برای دستگاهی که قرار است ویدئو شما در آن به نمایش در بیاید، انتخاب کنید. این منوی شامل اندازه‌های متداولی از قبیل NTSC ،PAL، سیستم‌های ویدئویی کیفیت بالا و سیستم‌های ویرایش فیلم است. همچنین می‌توانید یک اندازه سفارشی (custom) را انتخاب نمایید.

Frame Rate: در این قسمت تعداد فریم در ثانیه (fps) ویدئو خود را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که تصاویر با فریم پایین موجبات تار شدن تصاویر را فراهم می‌کند و قابلیت تشخیص جزئیات را کاهش می‌دهد.

Field Order: همانطور که می‌دانید، نمایش ویدئوها در دو حالت پردازشی فریم‌ها انجام می‌گیرد. حالت نخست مربوط به اسکن پیشرونده یا ناهم‌آمیخته (progressive) است که در رایانه‌ها بکار گرفته می‌شود و حالت دوم ویدئوی در هم‌بافته (interlaced) است که در تلویزیون‌ها به‌کار می‌رود. این حالت هر فریم را به دو قسمت تقسیم می‌کند که هر کدام نیمی از تصویر را شامل می‌شوند. در صورت انتخاب این گزینه می‌توانید انتخاب کنید که فریم شما با قسمت بالایی (Upper) یا پایینی (Lower) شروع شود. بهتر است گزینه ناهم‌آمیخته برای ویدئوهایی که قرار است بر روی رایانه به نمایش درآیند و حالت هم‌بافته برای نمایش فیلم‌ها بر روی تلویزیون‌ها، استفاده شود.

گیف 

Aspect: این گزینه نسبت ابعاد تصویر (نسبت عرض به ارتفاع) را مشخص می‌کند.

Color Manage: با فعال نمودن این گزینه، فتوشاپ به تثبیت رنگ‌هایی که در پروژه خود بکار برده‌اید، کمک خواهد کرد.

Photoshop Image Sequence: همانطور که از نام این گزینه بر می‌آید، خروجی فایل شما برخلاف حالت قبل، ویدویی از توالی عکس‌ها خواهد بود. از این‌رو تنظیمات ظاهر شده به شرح زیر است:

Photoshop Image Sequence در فتوشاپ

 

Format: با این گزینه می­توانید فرمت تصاویر را مشخص کنید. دقت داشته باشید که هر کدام از این فرمت‌ها می‌تواند بر روی شفافیت، فشردگی و متعاقباً سایز فایل خروجی تأثیر بگذارد. لازم به ذکر است که با انتخاب برخی از فرمت‌ها، فتوشاپ اجازه تغییر تنظیمات بیشتر را به شما خواهد داد.

Starting # و Digits: از آنجایی که در این روش، فتوشاپ هر فریم را به‌صورت یک فایل جداگانه پردازش می‌کند، پس می‌طلبد که هر فایل نام منحصر به‌فردی داشته باشد. پس در کادر اول با وارد کردن یک عدد، نام فایل‌ها با آن عدد آغاز می‌شوند. مقادیر وارد شده در کادر دوم تعداد ارقام نام فایل شما را مشخص می‌کند.

Size و Frame Rate: این موارد همانند گزینه‌هایی است که در گذشته به آن اشاره شد.

Range: در این قسمت می‌توانید تعداد و قسمتی از فریم‌هایی که قرار است از آن‌ها رندر بگیرید را مشخص کنید. این گزینه می‌تواند شامل همه فریم‌ها، بازه‌ای از فریم‌ها و یا فریم‌هایی باشد که هم‌اکنون بر روی آن‌ها کار می‌کنید، باشد.

Range در فتوشاپ


Alpha Channel:
این گزینه بیشتر برای ترکیب ویدئوها و روی هم انداختن آن‌ها و در حالت پیشرفته برای جلوه‌های ویژه بکار می‌روددر این بین گزینه‌ی None، کانال آلفا را با ویدئو ترکیب نمی‌کند. Straight – Unmatted، با افزودن کانال آلفا، شفافیت ایجاد می‌کند و Premultiplied with Black/White/Color، شفافیت را بر روی پس‌زمینه با رنگ انتخابی شما، ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال پس‌زمینه سیاه برای ویدئوهای رایجی است که بر روی تلویزیون به نمایش در می‌آید.

3D Quality: اگر ویدئوی شما دارای آبجکت­‌های سه‌بعدی است بهتر است از این گزینه استفاده کنید. Ray Traced Draft، یک نسخه کم کیفیت اما با سرعت رندرگیری بالا را ارائه می‌کند اما Ray Traced Final عکس این گزینه است.

Alpha Channel در فتوشاپ


در نهایت بر روی گزینه Render کلیک نمایید.

بخش دوم: خروجی گرفتن در فتوشاپ و ایجاد گیف

در تعدادی از آموزش‌های پیشین ساخت گیف و گیف بنرها را توضیح داده بودیم و اگر آن‌ها را مطالعه کرده باشید خواهید دید که خروجی گرفتن گیف‌­ها با ابزار Save For Web کار بسیار آسانی است. در ادامه توضیحات مختصر و کارآمدی ارائه شده است. برای دسترسی به ابزار مورد نظر مراحل زیر را طی کنید.

خروجی گرفتن در فتوشاپ و ایجاد گیف

خروجی گرفتن در فتوشاپ و ایجاد گیف

 

تعداد رنگ‌ها برای خروجی گرفتن در فتوشاپ و ایجاد گیف

تعداد رنگ‌ها برای خروجی گرفتن در فتوشاپ و ایجاد گیف


تعداد رنگ­‌ها

بیشترین تعداد رنگ‌ها ۲۵۶ است. بسته به نوع فایلی اصلی که قصد دارید آن را به گیف تبدیل کنید، تعداد رنگ‌ها تغییر می‌کند. عموم گزینه‌ها در این بخش مقادیر تجربی را می‌طلبد و نمی‌توان گفت که یک مقدار خاص برای پروژه شما کارگر است.

الگوریتم کاهش رنگ جهت بهینه‌­سازی فایل برای خروجی گرفتن در فتوشاپ


الگوریتم کاهش رنگ جهت بهینه‌­سازی فایل

Perceptual: ساخت یک جدول رنگ سفارشی که برای چشم انسان حساسیت بیشتری دارد.

Selective: ایجاد یک جدول رنگ مشابه گزینه سابق، اما با حفظ رنگ‌های مناسب برای وب. این گزینه رنگ‌هایی نزدیک به واقعیت تولید می‌کند. (در بیشتر موارد این گزینه پیش‌فرض است)

Adaptive: ایجاد جدول رنگ، بر اساس رنگ‌های غالبی که در تصویر وجود دارد.

Restrictive: همانطور که از نام این گزینه بر می‌آید تعداد رنگ‌ها را محدود می‌کند تا جایی که در بعضی از موارد سایز فایل را به یک‌سوم کاهش می‌­دهد.

 

Dithering در فتوشاپ


Dithering

به‌­طور کلی Dithering به این معناست که با ترکیب نقطه‌های رنگارنگ، یک رنگ جدید می‌سازیم. در گیف‌­ها نیز چنین گزینه‌ای تعبیه شده است تا با استفاده از آن رنگ‌های از دست رفته را به کمک رنگ‌های باقی­مانده بازیابی کنیم. در این بین حالت Diffusion، تنظیماتی را برای تغییر مقدار Dithering در اختیار می‌گذارد اما دو گزینه دیگر این چنین نیست. برای کاهش سایز فایل می‌بایست مقدار یاد شده را تا حد امکان کاهش دهید.

همانطور که گفته شد غالب گزینه‌ها در این ابزار برحسب تجربه قابل تغییر هستند. در بخش دیگر توضیحاتی به طور مشترک با این بخش ارائه خواهد شد. در ضمن برای مطالعه بیشتر می‌توانید ۱۰ روش برای بهینه کردن گیف را نیز مطالعه بفرمایید.

 

بخش سوم:  خروجی گرفتن در فتوشاپ برای عکس‌ها

برای این کار نیز مسیرها و روش­‌های زیادی وجود دارد که در زیر ارائه شده است:

مسیر اول: خروجی گرفتن از طریق Zoomify

این افزونه یک قالب فلش (Flash) از تصویر شما ایجاد می‌­کند. می‌­توان گفت یک فایل با وضوح بالا اما با حجم کم و فشرده که می‌توانیدآن­‌ها را به راحتی در سایت‌ها بارگذاری کنید تا کاربران به راحتی آن را کنکاش نمایند. گفتنی است که فتوشاپ تمام ابزار لازم برای مشاهده اینگونه عکس‌ها را، همراه عکس ایجاد می‌کند و نیازی به ابزار خاصی برای بازکردن آن‌ها نیست. شما می‌توانید نمونه‌ای از آن را در اینجا مشاهده بفرمایید.

خروجی گرفتن در فتوشاپ از طریق Zoomify

 

مسیر دوم: ابزار Save for web

همانند بخش قبل می‌توانید به این ابزار نیز دسترسی داشته باشید. با انتخاب این مسیر فرمت‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید عکس خود را به آن‌ها تبدیل نمایید. شرح گزینه‌هایی که بر روی خروجی عکس شما تاثیرگذار است در ادامه آورده شده است.

ابزار Save for web


قبل از هر چیز بهتر است به کادر مهمی که در این ابزار تعبیه شده است، بپردازیم.

فرمت فایل و حجمی که اشغال می‌کند از جمله مواردی است که برای همه قالب‌ها به نمایش در می‌­آید و بسته به نوع خروجی شما اطلاعات دیگری هم به کاربر می‌دهدیک ویژگی ارزشمند دیگر آن است که با توجه به سرعت اینترنت شما (که این مقدار نیز قابل تغییر است و در تصویر زیر به نمایش درآمده) زمان بارگیری فایل در سایت را مشخص می‌کند که ابزار ویژه­ای در بحث سئو به شمار می‌آید.

چگونگی خروجی گرفتن در فتوشاپ


اما گزینه‌های موجود در ابزار Save for web:

Quality: دارای پنج متغیر کیفی در سطوح مختلف از کیفیت کم تا بیشینه است. هر چند به صورت کمی و بر حسب درصد هم می‌توانید کیفیت را تغییر دهید.

Progressive: همانند گزینه در خروجی گرفتن گیف است که با انتخاب آن فایل‌ها کاهش حجم داده تا در سایت‌ها، طی چند پاس، بارگیری شوند.

Blur و Mate: این گزینه‌ها به ترتیب روی تاری تصویر و حالت لبه‌ها تاثیرگذار هستند. در مورد Mate می‌توانید با انتخاب رنگ پس زمینه‌ای که قرار است فایل در آن به نمایش در بیاید، از حالت دندانه‌ای بودن لبه‌ها بکاهید و آن‌ها را نرم و هموار کنید.

Image Size: در این بخش می‌توانید عرض و ارتفاع تصاویر خود را مشخص نمایید.

 

سخن آخر

همانطور که مستحضر هستید، اصول خروجی گرفتن در فتوشاپ به‌طور ویژه‌ای به فایل اولیه شما و انتظاراتی که از فایل خروجی دارید، بستگی دارد. به هر حال ما در ستاره سعی کردیم شما را با برخی از این اصول آشنا کنیم. در صورت بروز هر گونه سؤال، آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


تصویری


ویدئو